S generálním ředitelem Komerční banky o výborných výsledcích, jichž společnost dosáhla v loňském roce, také o tom, jak pandemie covidu-19 a válka na Ukrajině dopadají (nejen) na bankovní byznys, nebo o budoucích plánech Komerčky.
Komerční banka dosáhla v roce 2021 první pozice v segmentu korporátního byznysu, a to s velkým předstihem oproti konkurenci. Dále se Komerční bance dařilo i v segmentu small business (vše hodnoceno dle NPS). Klienti vysoko hodnotili nejen bezpečnost uložených peněz a uzavřených obchodů, ale i transparentnost či dodržování slibů. Čím si vysvětlujete takový úspěch?
Výsledky mě velice potěšily, ale musím přiznat, že to nebylo překvapením. Ukazuje se, že náš přístup ke klientům je prostě správný. Rozhodli jsme se vsadit na zachování tradičních hodnot, jako je stabilita a bezpečí, vstřícnost a odpovědnost. Zároveň pracujeme na neustálém vývoji služeb a produktů, které přizpůsobujeme aktuálním i budoucím trendům. Samozřejmě rychlý přesun do online prostředí a digitalizace nám umožnily zjednodušení velkého množství zákaznických operací. Komerční banka je díky tomu synonymem banky pro korporátní klientelu, což potvrdilo i ocenění Korporátní banka roku 2021, za které jsem velice rád. Klienti vysoce hodnotí stabilitu a důvěryhodnost banky jako partnera při naplňování svých plánů.
Poslední roky jsou poměrně složité pro jakýkoli business. Nejdříve celou ekonomiku zasáhla pandemie covidu-19, nyní je to válka na Ukrajině. Co všechny tyto události znamenají pro Komerční banku a co to může znamenat pro bankovnictví?
Válka je ohromná lidská tragédie. Současná situace vnáší další nejistotu do podnikatelského prostředí, k narušeným dodavatelských řetězcům se přidala nejistota ohledně dodávek základních energetických surovin.
Novou výzvou pro nás bylo vyplácení vkladů klientům Sberbank. Vyplácejí se prostředky Garančního systému finančního trhu, do kterého solidárně přispívají všechny banky a kde Komerční banka působí jako výplatní agent. Hladký průběh výplat byl, především v prvních týdnech, důležitým uklidňujícím prvkem.
V souvislosti s válkou na Ukrajině jdeme cestou striktního dodržování sankcí, a proto je důležitá důsledná komunikace a vysvětlování směrem ke klientům. Tato situace dopadá především na klienty s obchodními vazbami na Rusko nebo společnosti, které vyráběly přímo na Ukrajině.
Poslední dva roky jsme s klienty řešili obtíže, které přinesl covid, a nabízíme pomocnou ruku i nyní.
Komerční banka nabízí pomoc v několika rovinách. Jako první to byla okamžitá humanitární pomoc Českému červenému kříži v částce 10 milionů korun. Do pomoci se zapojili také naši zaměstnanci prostřednictvím sbírky ve spolupráci s Nadací KB Jistota, kde bylo vybráno dalších 5 milionů korun. Banka tuto částku ještě zdvojnásobila. Celková suma tak dosáhla 20 milionů. Dále jsme poskytli 90 uprchlíkům a jejich dětem střechu nad hlavou a základní servis spojený se zapojením do české společnosti. Těmto novým spoluobčanům takto nabízíme možnost založit MůjÚčet zdarma s okamžitým jednorázovým finančním příspěvkem 2 000 korun.
Jak banku ovlivnilo ukončení aktivit Skupiny Société Générale, do které Komerční banka patří, v Rusku?
Vůči našim zákazníkům se tímto krokem nic nemění. Skupina SG se rozhodla ukončit veškeré aktivity v Rusku tím, že svůj podíl v Rosbank prodá skupině Interros Capital.
Pojďme k jinému, radostnějšímu tématu. Komerční banka chystá nový core banking systém a navazující technologická vylepšení, včetně nové bankovní aplikace. Letos plánujete testování nové bankovní aplikace zaměstnanci, příští rok klienty. Co nám k tomu můžete prozradit?
Nová digitální banka (NDB) je součástí implementace strategie naší banky KB2025, která následuje naši vizi technologického a bankovního leadera. Pět set našich zaměstnanců již nové prostředí používá v ostrém provozu. V roce 2023 nabídneme používání nové aplikace prvním klientům. NDB přinese klientům zcela nový zážitek spojený s využíváním bankovních služeb.
Momentálně je velkým tématem vysoká inflace v České republice, která v podnikatelském sektoru mimořádně zatěžuje především malé a střední podniky. Protože v tuzemsku vytvářejí hlavní konkurenční prostředí, nemohou náklady, které
v důsledku zvyšování cen energií raketově rostou, příliš přenášet na své zákazníky, navíc se musí vyrovnávat se značným zdražováním úvěrů, často musí platit vyšší sazby než velké firmy. Mohou nějak banky tuto nesnadnou situaci svým klientům ze segmentu MSP ulehčit?
Inflace je problém, jehož případné dlouhodobé působení na ekonomiku bude mít negativní následky. Nástroje pro její zkrocení, a to pouze pro její část, má v rukou ČNB.
Komerční banka, stejně jako celý bankovní sektor, je v tomto smyslu jedním z podnikatelských subjektů, na který rostoucí inflace také dopadá. Zatím je v Česku dobrá dostupnost financování pro podnikatele a firmy. Ulehčit přístup k financím pomáháme především prostřednictvím zvýhodněného financování, ať již z titulu ESG, zprostředkováním dotační podpory, nebo využitím některého ze záručních programů EIF/EIB.
Jakou máte zkušenost s financováním zelených projektů? Sledujete vyšší zájem (v souvislosti s růstem cen energií) snížením energetické závislosti na Rusku a podobně?
ESG je v centru naší obchodní strategie. Vojenský konflikt spíše akceleroval tento vývoj a rozšířil jej o aspekty energetické soběstačnosti a úvahy o energetickém mixu obecně.
Komerční banka nastoupila cestu ESG jako jedna z prvních bank v České republice a má tak v této oblasti silnou pozici. Poskytnuté objemy financí za rok 2021 činí téměř 22 miliard korun.
Z předchozího vyplývá, že Komerční banka dbá na udržitelnost ve vlastní činnosti i při úvěrování. Jmenujme například loňský projekt spolupráce s ČEZ ESCO a SGEF (tuzemským firmám umožňuje snazší přístup k moderním, udržitelným řešením v oblasti energetiky). Co chystáte v této oblasti do budoucna? A jaký je zájem o tyto aktivity mezi vašimi klienty?
Budeme pokračovat v této strategii a ve spuštěných projektech. Zájem klientů k našemu potěšení roste.
Komerční banka nabízí zvýhodněnou úrokovou sazbu pro zelené financování. Fotovoltaiku za korunu (pro objekty s odběrem el. energie 200 MWh/rok a více), kterou jsme oficiálně spustili v říjnu loňského roku, chce více než 60 společností. Připravujeme další nové produkty jako Sustainability Linked Loan, Sustainability Linked Bond, Green, Social či Sustainability Bonds. Novinky z této oblasti včetně příkladů dobré praxe je možné najít na webu společně-udržitelně.cz.
Pokud jde o plány na další období, na co především byste upozornil, co zajímavého a důležitého Komerční banka chystá?
Nejen my v Komerční bance, ale zejména naši firemní klienti netrpělivě očekávají prostředky a podpory z fondů EU, zejména Národního plánu obnovy a Modernizačního fondu. Většina z těchto dotací bude zaměřena na oblast inovací, digitalizace a zelené tranzice. V této souvislosti bych rád připomenul náš komplexní servis v zajištění evropských i českých dotací prostřednictvím specialistů KB EU Point a KB Advisory. Stavíme na zkušenostech se zpracováváním projektů od roku 2008, na které jsme pro klienty pomohli získat z Evropské unie dotace v objemu více než 4 mld. Kč. V objemu financování jde pak o úvěry v objemu přes 100 mld. Kč. Kromě dotačních specialistů disponujeme také vlastními energetickými specialisty, kteří pomáhají s řešením aktuálně žhavých témat, jako je omezení závislosti na ruském plynu, návrhy energeticky úsporných opatření nebo využití OZE.
0 komentářů