Váš odborný a spolehlivý rádce       //       Kontakty       //        Archiv

Váš odborný a spolehlivý rádce

Celosvětová gramotnost roste, ale…

4. 01. 2023 | Koktejl

Celosvětová gramotnost roste, ale…

4. 01. 2023 | Koktejl

V roce 1820 byla celosvětová míra gramotnosti lidí ve středoškolském věku pouze na úrovni 12 procent, což znamená přibližně jednu osobu z deseti. V 50. letech minulého století však začala vcelku rychle růst a dosáhla 42 procent v roce 1960 a 70 procent v roce 1983. V současnosti se pohybuje na úrovni 87 procent. To znamená, že zhruba devět lidí z deseti je gramotných, což je oproti zmiňovanému roku 1820 samozřejmě významný nárůst.

Ve většině rozvinutých zemí napříč Evropou a zeměmi Společenství nezávislých států (vznikly po rozpadu Sovětského svazu), stejně jako v Argentině a Uruguayi bylo dosaženo 99procentní míry gramotnosti. A rozvojové země, zejména tzv. emerging markets, je dohánějí. V roce 2018 dosahovala brazilská gramotnost 93 procent ve srovnání s 97 procenty v Číně a 74 procenty v Indii.

Současně s těmito potěšujícími údaji však statistiky ukazují, že přetrvává řada slabých míst, především silné regionální nerovnosti. Stále poněkud zaostává jižní Asie, s celkovou mírou gramotnosti 74 procent, která je srovnatelná s arabským světem (73 %) nebo Středním východem a severní Afrikou (80 %). Východní Asie a Tichomoří, stejně jako Latinská Amerika a Karibik si vedou mnohem lépe, dosahují 96 procent, respektive 94 procent.

Nejhůř jsou na tom státy v subsaharské Africe. V některých z nich se dokonce nedávno gramotnost snížila kvůli konfliktům narušujícím školní vzdělávání. V Mali již tak nízká míra gramotnosti, která byla v roce 2018 na úrovni 35 procent, klesla na pouhých 31 procent v roce 2020. Tato země má spolu s Jižním Súdánem (35 procent) a Afghánistánem (37 procent) jeden z nejnižších poměrů na světě. Údaje pro Čad dokonce již několik let nejsou k dispozici. A v roce 2020 činila celková míra gramotnosti v subsaharské Africe 66 procent.

Další problém pak je to, že se ženám často nedostává ani základního vzdělávání. Zejména v regionech s nízkou gramotností jsou to právě ženy, kdo je z této základní části vzdělávání vyloučen jako první. Zatímco v roce 2020 umělo číst 90 procent mužů ve věku nad 15 let, u žen tomu tak bylo pouze u 87 procent. V subsaharské Africe byl rozdíl ještě větší, a to 72 procent mužů a pouze 59 procent žen.

Témata článku

Lidé    //    Zajímavosti

Související

0 komentářů

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.