„Zásadní změna, na kterou museli reagovat.“ To podle ředitele zahraniční kanceláře agentury CzechTrade pro Velkou Británii a Irsko znamená brexit pro menší firmy, které s vývozem začínají nebo obchodují jen v rámci Evropské unie. „Větším a zkušeným exportérům však větší potíže nezpůsobil,“ říká Jiří Rak. A zamýšlí se nad budoucností vzájemného česko-britského obchodu.
„Dohoda o obchodu a spolupráci mezi Evropskou unií a Velkou Británií byla naštěstí podepsaná relativně včas, takže si všichni obchodníci v Británii a jistě i v České republice oddechli. Protože kdyby se to nestalo, tak na nás okamžitě dolehne celní zatížení, což by pro některé zboží bylo značně problematické: desetiprocentní cla na auta nebo na autodíly, a možná i vyšší, by Českou republiku zásadně znevýhodnila oproti zemím, které dvoustrannou dohodu mají, jako třeba Turecko nebo Jižní Korea,“ vysvětluje Jiří Rak.
Záplava dotazů pominula
Jak už jsme uvedli v rubrice Exportní příležitosti, dohoda nicméně řadu aspektů neobsahuje. Například kromě toho, že zaměstnanci vysílaní na práci do Velké Británie nově musejí mít pracovní víza, zasáhlo další velké omezení české e-shopy, které své zboží dodávaly konečnému uživateli ve Spojeném království. Ty musejí od Nového roku účtovat do ceny britskou DPH a odvádět ji tamním daňovým úřadům. Což je podle Jiřího Raka pro menší firmy velká komplikace a několik českých exportérů takového zboží už svou činnost také pozastavilo, nebo dokonce ukončilo.
Ovšem prakticky každodenní záplava e-mailových i telefonických dotazů s brexitovými tématy, kterou počínaje loňským listopadem po zhruba tři měsíce směřovali vyděšení představitelé některých exportních firem na londýnskou pobočku CzechTrade, pomalu odezněla. „Takže se zdá, že se čeští exportéři s novými podmínkami seznámili a teď už si u nás pouze potvrzují, jestli různé aspekty chápou správně,“ domnívá se šéf britské a irské kanceláře CzechTrade. To je podle jeho názoru zásadní změna, která mimo jiné znamená, že obchod nezkolaboval a pokračuje. Byť samozřejmě zmíněné problémy trvají. Nicméně i velcí exportní hráči, jako je třeba Škoda Auto, CzechTrade potvrzují, že se nové situaci přizpůsobili.
Budoucnost vidím pozitivně
Šéf britské zahraniční kanceláře CzechTrade na začátku roku v rozhovoru pro E15 upozornil na nešťastnou souhru pandemie a brexitu a z toho vyplývající možné problémy výrobců osobních aut při exportu do Velké Británie. Později pro rubriku Exportní zrcadlo portálu BusinessInfo.cz upřesnil, že pokles jde podle něj na vrub ani ne tolik brexitu, jako spíš koronavirové krizi. „Prodeje aut se totiž v Británii propadly významně, možná meziročně nejvíc za posledních čtyřicet let,“ řekl Jiří Rak. Auta se tolik neprodávají – což mimochodem zdaleka neplatí pouze pro Británii, protože v „lockdownovém období“ lidé jezdí mnohem méně – a ani výroba nejede jako za běžné situace.
A jelikož český export z významné části závisí právě na výkonu automotive, vzájemný obchod mezi Českou republikou a Velkou Británií vloni meziročně klesl. Pokud jde o příští měsíce a roky, Jiří Rak si myslí, že zásadní otázky týkající se brexitu jsou vyřešeny a další rozvoj vzájemného obchodu bude přímo úměrný hospodářskému růstu, který se již letos ostrovní velmoci podařilo nastartovat. „Navíc intenzivní očkování dává velkou naději, že se místní ekonomika bude rozvolňovat rychleji, a Británie tak získá komparativní výhodu oproti zemím, kde je vakcinace výrazně pomalejší,“ zdůrazňuje Jiří Rak. „To přinese další příležitosti i pro české exportéry, a tudíž budoucnost vidím pozitivně.“
Dobré roky podle něj čekají zejména stavebnictví, které britská vláda podpoří dotacemi, a obecně také subdodávky pro výrobní sektor jako takový. I proto CzechTrade na podzim organizuje společnou účast českých firem na stavebním veletrhu UK Construction Week a strojírenském Advanced Engineering, který má návaznost na automobilový, letecký a kompozitní průmysl a rovněž zpracování kovů. Dalšími perspektivními sektory pak jsou zdravé potraviny a doplňky stravy, ke kterým Britové inklinují stále více. „Za zmínku určitě stojí i tradiční obory jako pivovarnictví, výroba nábytku či hraček,“ podotýká Jiří Rak.
Naopak problémy podle něj mohou nastat v exportu služeb při realizaci prací ve Velké Británii. Komplikace přináší ukončení volného pohybu osob a s tím spojené zdlouhavé vyřizování pracovních povolení.
Nebojte se britského trhu
Kromě již zmíněné přípravy dvou veletrhů CzechTrade českým vývozcům stále odpovídá na jejich dotazy, k čemuž v některých případech využívá konzultace s místní právní kanceláří. Agentura také pořádala online seminář na téma brexit, jehož se zúčastnili zástupci více než sta firem. A za důležitý Jiří Rak označuje vznik speciálu Brexit očima exportérů na portálu BusinessInfo.cz. Exportéři tam najdou články o brexitu, také nejčastější otázky a odpovědi českých firem, záznamy z různých vystoupení či rozhovory se zástupci firem, které se s brexitem potýkají.
Českým firmám, které se chtějí dostat na britský trh, pak CzechTrade nabízí analýzu toho, jaké na něm mají šance se svým produktem a jestli má smysl to zkoušet. Pokud dojde k názoru, že ano, což je podle Jiřího Raka většina případů, nabídne jim asistenční službu. Tedy vytipování vhodných partnerů, dohledání konkrétních osob s kontakty v těchto firmách pomocí placených aplikací a u klíčových lidí pak i zjištění zájmu o výrobek nebo službu. „Českým vývozcům bych doporučil, aby se britského trhu nebáli. Už proto, že je opravdu velký, čítá šedesát šest milionů obyvatel a vyznačuje se slušnou koupěschopností,“ uzavírá Jiří Rak.
Jiří Rak
ředitel zahraniční agentury CzechTrade pro Velkou Británii a Irsko
0 komentářů