Se šéfem Volvo Car Czech Republic jsme hovořili o budoucnosti automobilového průmyslu, inovacích a technologickém vývoji i o globální strategii společnosti.
Jak hodnotíte současnou situaci na evropských automobilových trzích? Kromě amerických výrobců je doslova vzaly útokem levnější a podle mnohých odborníků často kvalitnější čínské elektromobily a zdá se, že evropský automobilový průmysl dnes za těmito konkurenty značně zaostává. Jak se s tím podle vás vyrovnají?
Nemůžeme komentovat ostatní značky a jejich strategie. Nicméně za nás mohu říci, že budeme našim zákazníkům i nadále nabízet co nejlepší prémiové zážitky, podpořené bezpečností, která je základem naší filozofie. Ve společnosti Volvo Cars jdeme kupředu a přemýšlíme globálně. Kromě Evropy vyrábíme vozy také v Číně a Spojených státech a samozřejmě na tyto trhy se svými modely vstupujeme. V Evropě je oproti těmto trhům situace trochu jiná. Výrobci se tady musí vypořádat s mnoha pravidly a předpisy, je to velmi regulovaný trh a je možné, že Evropská komise zavede nějaká další opatření. My jako Volvo se však soustředíme na naši cestu a jsme přesvědčeni, že máme správnou strategii a přístup, dobrý plán a kvalitní výrobky.
Jaké jsou klíčové pilíře zmíněné globální strategie?
V zásadě jsou tři. Prvním je samozřejmě elektrifikace. Druhým je růst. Chceme každý rok dosahovat vyšších čísel. A třetím je náš cíl být digitálnější a také dostupnější online. Pracujeme tedy na tom, abychom našim zákazníkům nabízeli služby, které jsou kombinací řady online a offline kanálů.
Do roku 2025 chcete, aby plně elektrické vozy tvořily alespoň polovinu vašeho celkového celosvětového prodeje, zbytek by měly tvořit hybridní modely, a do roku 2030 pak chcete docílit kompletní elektrifikace. Je to reálné?
V roce 2023 dosáhl podíl elektromobilů na našich celosvětových prodejích 16 procent. Máme tedy dva roky na dosažení našeho cíle a letos se k prodejnímu úspěchu našeho nejmenšího a nejnovějšího elektrického SUV EX30 brzy přidá naše vlajková loď – sedmimístné SUV EX90, u kterého očekáváme vysoká prodejní čísla, zejména v Evropě. A zároveň plánujeme každý rok představit alespoň jeden nový plně elektrický vůz. S přihlédnutím k tomu všemu není náš cíl pro rok 2025 nereálný.
Pokud jde o cíl do roku 2030, máme relativně dost času, a jak jsem již řekl, naše strategie je jasná. Zároveň však musí být náš plán flexibilní, protože zejména v Evropě může do hry vstoupit řada faktorů. Ať už jsou to regulace, nebo úpravy emisních cílů, dotace a tak dále. Kromě toho se Volvo zaměřuje také na udržitelnost.
Co to znamená?
Je to součástí naší strategie. Chceme být uhlíkově neutrální a toho můžeme dosáhnout pouze výrobou plně elektrických vozů. Naše strategie není založena na předpisech nebo zákazech, ale na tom, čemu věříme.
Může vaši strategii nějak ovlivnit případný odklad zákazu výroby spalovacích motorů v Evropské unii?
Vždy jsem věřil, že zákazy, regulace, nebo dokonce dotace nejsou cestou ke změně. Změna by měla být pouze přirozená. A když se podíváme na elektrifikaci automobilů, nejde jen o dotace nebo zákaz dieselů apod. Když dnes usednete do elektromobilu, zjistíte, že je to lepší technologie. Ať už jde o kvalitu vozu, požitek z jízdy, lepší výkon, nebo o zrychlení. Elektromobil je také mnohem tišší, prakticky bezhlučný a v neposlední řadě vychází lépe z hlediska nákladů. Zároveň, jak jsem již před chvílí řekl, nulové emise jsou součástí strategie společnosti Volvo. Což se neobejde bez výroby výhradně elektrických vozů.
Volvo se navíc zaměřuje na celý dodavatelský řetězec a zkoumá oblasti, které patří mezi energeticky nejnáročnější. Patří mezi ně například výroba oceli bez použití fosilních paliv a snížení emisí CO2 z mezikontinentální přepravy o 84 procent. Opakuji tedy, že naši strategii neovlivňují žádné regulace ani zákazy.
Na jaké novinky se mohou fanoušci a zákazníci společnosti Volvo těšit a co plánujete na letošní rok a na další období?
Co se vám vybaví jako první, když slyšíte slovo Volvo? Asi se shodneme, že je to bezpečnost. Takže naši fanoušci a zákazníci mohou očekávat, že budeme inovovat zejména v této oblasti. Je to bezpochyby dědictví značky Volvo, na které jsme velmi hrdí, a proto v každém modelu představujeme nový bezpečnostní prvek. Stejně jako najdete bezpečnostní inovace v našem novém nejmenším modelu EX30, budou samozřejmě i ve zmíněném modelu EX90, který je nejbezpečnějším vyrobeným Volvem vůbec. Vedle toho je EX90 vyspělým počítačem na kolech, který bude schopen neustálého zlepšování díky aktualizacím prostřednictvím vzdáleného přístupu. V neposlední řadě bych rád zmínil inovace týkající se výdrže baterie.
Otázka baterií je pro budoucnost automobilového průmyslu jistě zásadní. Jaké inovace jste v této oblasti připravili?
Myslím, že je to zcela unikátní. Jde o to, že baterie se nebudou muset po jednom životním cyklu likvidovat, ale budou se neustále obnovovat a znovu používat. To bude mít samozřejmě zcela zásadní dopad nejen na cenu baterií, ale také na udržitelnost. Na těchto inovacích neustále pracujeme.
Zní to skutečně revolučně. V jaké fázi jsou práce na této inovaci?
Pracujeme na ní již několik let a nyní jsme dospěli do fáze, kdy ji můžeme uvést do praxe. Již jsme otevřeli bateriová centra, která budou zajišťovat zmíněné využití použitých baterií. A není to jen tak. Jak víte, pokud se například poškodí baterie elektromobilu, i když jde jen o malé poškození, může být oprava velmi nákladná, protože nové baterie jsou velmi drahé. A my budeme schopni i toto poškození opravit v našich centrech namísto výměny, a to opět za mnohem nižší ceny.
Jak jsem již řekl, jedná se o velmi důležitý krok z hlediska udržitelnosti a také z hlediska nákladů na používání elektromobilů. Myslím, že v blízké budoucnosti to budou muset udělat všechny značky. V tuto chvíli však máme s naší inovací náskok.
Alican Emiroğlu
Alican Emiroğlu spojil se značkou Volvo poslední dvě desetiletí svého profesionálního působení. Zkušenosti postupně uplatnil i na manažerských postech, od roku 2016 byl obchodním ředitelem Volvo Car Turkey, v roce 2018 se stal obchodním a provozním ředitelem importérů v rámci regionu EMEA. Turecko pak zaměnil za Českou republiku, když se 1. listopadu 2020 stal generálním ředitelem týmu Volvo Car Czech Republic.
0 komentářů